Sidst revideret: 12. april 2024
Arbejdsmiljøvejviser til elektronik
Brug arbejdsmiljøvejviseren til at få overblik over de typiske problemer i elektronikbranchen og til at få forslag til, hvordan I kan løse problemerne.
Akut fysisk overbelastning
Når I skal vurdere, om der er risiko for akut fysisk overbelastning, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis det, I skal løfte, trække eller skubbe, er tungere eller sværere at håndtere, end I regnede med
- Hvis I kommer ud af balance, fx fordi I træder skævt, snubler, glider på glat underlag eller på grund af dårlige sko
- Hvis I har for travlt
- Hvis I ikke regner opgaven for en risiko – måske fordi det plejer at gå godt
- Hvis I ikke ved, hvordan man løfter rigtigt
- Hvis I ikke har mulighed for at bruge et teknisk hjælpemiddel – eller ikke bruger det, fordi det er for besværligt.
Løft, bæring, træk og skub er blandt de hyppigste årsager til arbejdsulykker.
Ulykkerne sker på grund af akut overbelastning og medfører ofte skader på ryggen. Risikoen for skader bliver større, hvis I samtidig vrider eller drejer i kroppen.
Skaden kan opleves som et knæk i ryggen, en forstuvning eller som smerter i en sene. Skaden kan være så alvorlig, at man bliver invalid af den.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Vurder risikoen ved opgaven, så I ved, hvordan I skal undgå den.
- Brug tekniske hjælpemidler til af- og pålæsning af varer, når de ankommer, og sørg for, at materialer, råvarer og redskaber skal flyttes og løftes så få gange som muligt. Få fx materialer og råvarer leveret på et sted, hvor de er lette at komme til.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre – også i god løfteteknik. Husk også, at alle skal være oplært og instrueret i, hvordan de bruger de tekniske hjælpemidler rigtigt.
Løft, træk og skub - AT-vejledning D.3.1
Forebyggelse af arbejdsulykker i små virksomheder - AT-vejledning F.0.4
Løft, træk, skub og bæring – Temaside
Fald og snublen
Når I skal vurdere, om der er risiko for at falde eller snuble, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis der er rod og uorden eller står genstande som fx kasser, emballage eller paller på gulvet i produktionen eller på værkstedet
- Hvis der er huller i gulvet, niveauforskelle som fx trin og ramper, kanter eller hvis underlaget er ujævnt
- Hvis der er glat på grund af is og sne, eller fordi der er spildt fx vand på gulvet.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I bærer på noget og derfor ikke rigtigt kan se, hvor I går
- Hvis der er dårligt lys
- Hvis I har travlt eller er trætte
- Hvis der færdes mange personer eller er dårlige pladsforhold.
Snubleulykker bliver ofte bagatelliseret, men de er skyld i mere end hver femte alvorlige arbejdsulykke.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre.
- Hold god orden på arbejdspladsen. Genstande, som man kan snuble over som fx værktøj, bør sættes på plads efter brug. Hvis der er spildt vand e.l., skal det straks tørres op. Sørg for god belysning.
- Sørg for, at udendørsarealerne er jævne og uden huller. Kanter bør afmærkes, så de er klart synlige. Sørg for at rydde sne om vinteren.
Faldrisiko på gulv - AT-vejledning A.1.6
Forebyggelse af ulykkesrisici ved hjælp af orden og ryddelighed - AT-vejledning F.0.6
Fald til lavere niveau
Når I skal vurdere, om der er risiko for at falde ned, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis I arbejder på stiger uden at have en hånd fri til at holde fast.
- Hvis I arbejder på reposer og indskudte dæk.
- Hvis I arbejder på lastbiler og andre kørende maskiner.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I bærer på noget – fx på stiger og trapper.
- Hvis I har travlt, løber eller ikke ser jer for.
- Hvis I har svært ved at se, hvor I sætter fødderne, og ikke har hænderne fri til at holde fast eller tage fra.
- Hvis I sætter sikkerhedsudstyret ud af funktion – også selv om det kun er kort tid.
Fald fra stiger, indskudte dæk og kørende maskiner resulterer ofte i alvorlige skader, der både kan føre til invaliditet og dødsfald. Faldulykkerne skyldes typisk, at man mister balancen.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Vurder risikoen ved opgaven, så I ved, hvordan I skal undgå den.
- Sørg for, at der er rækværk, afspærring eller andre effektive kollektive sikkerhedsforanstaltninger, hvis I skal arbejde eller færdes på steder, hvor der er risiko for nedstyrtning.
- Sørg for, at alle kender de farlige faser i arbejdet, og hav gode sikkerhedsprocedurer, hvis der opstår fejl og svigt.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre.
Brug af transportable stiger - AT-vejledning B.3.1.1
Intern transport og færdsel
Når I skal vurdere, om der er risiko for ulykker ved intern færdsel, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis I bruger kørende maskiner forkert eller til noget andet, end det er beregnet til
- Hvis I ikke læsser kørende maskiner korrekt
- Hvis udsynet fra transportmidlet er dårligt på grund af fx hævede byrder
- Hvis der er dårlig koordination mellem den, der kører, og den, der færdes på arbejdsstedet.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I blander gående og kørende trafik
- Hvis færdselsvejene er dårligt markerede, rodede eller dårligt vedligeholdt
- Hvis der ikke er ordentlig plads til både transport og færdsel
- Hvis der er dårligt lys
- Hvis I kører hurtigt, usikkert, har travlt eller er trætte.
Ulykker med kørende maskiner sker både ude, hvor der fx kører gaffeltrucks og lastbiler, og inde, hvor der fx kører trucks, gaffelstablere og hejseredskaber.
Ulykker med kørende maskiner får ofte alvorlige konsekvenser.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Hold den kørende og den gående færdsel adskilt. Sørg for, at det er tydeligt – fx ved hjælp af skilte og afstribning – hvor der er kørende transport og hvor der er gående færdsel.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger transportmidlerne korrekt. Alle transportmidler leveres med en brugsanvisning på dansk, der fortæller, hvordan – og til hvad – de skal bruges. Følg altid anvisningerne, og sørg for, at maskinerne er korrekt vedligeholdt.
- Sørg for, at I har de nødvendige lovpligtige uddannelser til fx at køre truck og teleskoplæssere og til at betjene kraner.
- Hold god orden på arbejdspladsen.
Lav faste rutiner for oprydning og vedligeholdelse på alle områder og sørg for, at der ikke ligger rod eller står materialer på færdsels- og transportveje. Sørg for god planlægning og markering af, hvor materialerne skal oplagres.
Forebyggelse af ulykkesrisici ved intern færdsel på virksomheder - AT-vejledning F.0.7
Ulykker ved færdsel på virksomheden – Temaside
Ulykker med maskiner
Når I skal vurdere, om der er risiko for ulykker med maskiner, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis de bevægelige dele på maskinerne ikke er sikret med afskærmning, lysgitter e.l.
- Hvis I bruger maskinerne til noget andet end det, de er lavet til
- Hvis der ikke er nødstop på maskinerne
- Hvis I sætter sikkerhedsudstyret ud af funktion – fx under opstart, ved reparation, ved opstilling eller ved indkøring
- Hvis maskinerne ikke er ordentligt vedligeholdt.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I ikke har fået tiltrækkelig instruktion i at bruge maskinerne rigtigt
- Hvis I har travlt eller er trætte.
Ulykker med fx automatiske maskiner, maskinanlæg og pakkeanlæg resulterer ofte i alvorlige skader på fingre, hænder og arme. Ulykkerne skyldes typisk, at I kommer i kontakt med maskindele, der skærer, sliber, fræser, saver, pakker, borer eller presser.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger maskinerne korrekt. Alle maskiner og tekniske hjælpemidler leveres med en brugsanvisning på dansk, der fortæller, hvordan – og til hvad – de skal bruges. Følg altid anvisningerne, og sørg for, at sikkerhedsudstyret fungerer, som det skal. Sørg for, at maskinerne er korrekt vedligeholdt.
- Sørg for, at alle forstår, hvor vigtigt det er, at sikkerhedsudstyret ikke sættes ud af funktion. Hvis det – fx i forbindelse med eftersyn, opstilling eller rengøring – er nødvendigt at sætte sikkerhedsudstyret ud af drift i en kort periode, må maskinen ikke kunne startes.
Maskiner og maskinanlæg - AT-vejledning B.1.3
Arbejdsstillinger
Når I skal vurdere, om arbejdsstillinger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Kroppen belastes forskelligt ved forskellige typer af arbejdsopgaver. Jo længere tid I arbejder i dårlige arbejdsstillinger, og jo mere belastende de er, desto større er risikoen for muskel-skeletbesvær. Vær derfor opmærksom på, om I arbejder i den samme stilling i lang tid – fx når i udfører præcisionsarbejde eller arbejder ved samlebånd.
- Dårlige arbejdsstillinger, stående, gående og siddende arbejde er mere belastende for kroppen, hvis I samtidig bærer på tungt værkstøj, arbejder i fastlåste stillinger, eller hvis jeres bevægelsesfrihed er hæmmet af personlige værnemidler.
- Arbejde i fastlåste arbejdsstillinger kan give muskel-skeletbesvær, hvis I ikke har mulighed for at variere arbejdsstillingen eller for at holde passende pauser.
- Arbejde med foroverbøjet ryg belaster ryg og nakke. Det er mere belastende for ryggen, hvis I samtidigt flytter tunge ting eller udfører andet kraftbetonet arbejde. Meget stående og gående arbejde belaster ryg og hofter.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Arbejde med foroverbøjet ryg hænger ofte sammen med dårlig planlægning af arbejdet, dårlig indretning af arbejdspladsen, maskiner eller inventar, dårlige pladsforhold, eller at arbejdet kun kan udføres i ubekvem arbejdshøjde.
- Planlæg arbejdet, så medarbejderne ikke arbejder for længe ad gangen i de samme arbejdsstillinger, eller sørg for passende pauser.
- Indret arbejdspladsen, så den både passer til den enkelte medarbejder og den arbejdsopgave, der skal udføres. Det vil sige, at fx arbejdshøjde, rækkeafstand, placering af arbejdsemner og betjeningsorganer både skal passe til medarbejderen og til arbejdsopgaven.
- Sørg for, at der er gode pladsforhold, så medarbejderne kan variere arbejdsstillingen.
- Sørg for, at medarbejderne har egnede tekniske hjælpemidler som fx indstillelige monteringsborde, palleløftere, el-stablere og rulleborde til rådighed, så de kan arbejde i gode arbejdsstillinger. Sørg også for, at hjælpemidlerne er korrekt indstillet, så de passer til de medarbejdere, der skal bruge dem.
- Sørg for, at udstyr og hjælpemidler altid er vedligeholdt og i orden.
- Sørg for, at medarbejderne har mulighed for at sidde ned, hvis arbejdet uden ulemper kan foregå siddende. Hvis arbejdet foregår stående eller gående skal medarbejderne, så vidt det er muligt, have mulighed for at sidde ned i deres pauser o.l.
Vurdering af arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser - At-meddelelse 4.05.3
Arbejdsstillinger og -bevægelser - Temaside
Ensidigt, gentaget arbejde
Når I skal vurdere, om ensidigt, gentaget arbejde er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Det er ensidigt, gentaget arbejde (EGA), hvis I gentager de samme bevægelser mange gange i minuttet og en stor del af arbejdsdagen.
- Det er fx EGA, hvis I arbejder med det samme redskab og gentager de samme bevægelser, mens I arbejder ved et samlebånd, ved komponentmontage, ved ilægning og fratagning fra maskiner som flowpakkere, ved bearbejdning og pakning af færdigvarer samt ved palletering.
- Risikoen for muskel-skeletbesvær er større, hvis I arbejder i dårlige arbejdsstillinger, i højt tempo eller hvis arbejdet stiller krav til præcision, kraft og/eller koncentration som fx, når I bruger håndværktøj
- Det er især nakke, skuldre og arme, der bliver påvirket af EGA.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så der er variation i arbejdet eller passende pauser. Indfør fx en rotationsordning, hvor medarbejderne skiftes til at varetage forskellige typer af opgaver, der belaster kroppen forskelligt.
- Indret arbejdspladsen, så den både passer til medarbejderen og den arbejdsopgave, der skal udføres. Det vil sige, at fx arbejdshøjde, rækkeafstand, placering af arbejdsemner og betjeningsorganer både skal passe til den enkelte medarbejder og til arbejdsopgaven.
- Sørg for, at medarbejderne har egnede tekniske hjælpemidler som fx indstillelige monteringsborde til rådighed, så alle kan arbejde i gode arbejdsstillinger og undgå uhensigtsmæssige bevægelser.
Ensidigt, belastet arbejde og ensidigt, gentaget arbejde - AT-vejledning D.3.2
Ensidigt, belastende arbejde - Temaside
Tunge løft
Når I skal vurdere, om tunge løft er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Tunge løft af fx el-komponenter, ledningsruller, færdigvarer og andre tunge materialer kan føre til muskel og skeletbesvær.
- Løftene er mere belastende for kroppen, hvis I løfter med bøjet eller vredet ryg, med armene over skulderhøjde eller under knæhøjde, eller hvis I skal række langt med noget tungt i armene.
- Det er mere belastende for kroppen, hvis I ikke kan løfte i gode arbejdsstillinger – fx fordi der er for lidt plads, eller fordi det er svært at få ordentligt fat på tingene, fordi de fx er glatte eller store.
- Mange gentagne løft eller løft af mange kilo i løbet af en dag kan give muskel og skeletbesvær. I skal derfor være opmærksomme på, om I fx løfter mange færdigvarer i løbet af en arbejdsdag. Tunge løft kan også give risiko for ulykker, fx ved ilægning og fratagning ved transportbånd og ved ophængning og nedtagning af emner ved conveyoranlæg.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Brug vakuumløfteudstyr, motoriseret udstyr som fx bæltetransportører eller andre velegnede tekniske hjælpemidler til løft og transport af tunge byrder. Husk, at to- eller flerpersoners løft ikke kan erstatte brugen af egnede tekniske hjælpemidler.
- Planlæg arbejdet, så I undgår unødige løft ved fx at sørge for, at I ikke skal flytte materialerne flere gange end højst nødvendigt, og ved at bruge tekniske hjælpemidler, hvor det er muligt.
- Sørg for, at hjælpemidlerne både egner sig til de ting, der skal løftes, til de steder, hvor de skal bruges, og til den person, der skal bruge dem.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger hjælpemidlerne rigtigt. Sørg også for, at hjælpemidlerne er korrekt vedligeholdt.
Løft, træk og skub - At-vejledning D.3.1
Løft, træk, skub og bæring – Temaside
Hjælp og støtte fra ledelse og kolleger
Når I skal vurdere, om manglende hjælp og støtte fra ledelse og kolleger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Hjælp og støtte fra ledelse og kolleger handler om at få praktisk og psykisk hjælp og støtte i arbejdet, når I har brug for det. Vær særlig opmærksom på unge og nyansattes arbejdsmiljø.
- Manglende støtte fra ledelsen kan blive et problem, hvis I ikke får den hjælp, I har brug for til fx at prioritere jeres arbejdsopgaver. Det kan også handle om, at lederen ikke taler med jer om de forventninger, der er til jeres arbejde, og om, hvordan I klarer opgaverne. God støtte fra kolleger og ledelse er især vigtig, når I har svære og krævende opgaver.
- Hvis I ikke trives på grund af manglende støtte, er der større risiko for stress og sygdom.
- Vær særlig opmærksom på unge og nyansattes arbejdsmiljø.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Tilrettelæg arbejdet, så medarbejderne kan hente støtte fra kolleger og den nærmeste ledelse. Det kan I fx gøre ved at holde jævnlige møder, hvor medarbejderne kan holde kontakten med hinanden og ledelsen, ”læsse af”, snakke om arbejdsmæssige problemer og udveksle råd og erfaringer.
- Ledelsesmæssig og kollegial hjælp og støtte kan fx bestå af konkret hjælp til at prioritere arbejdsopgaver eller om hjælp til at sætte grænsen mellem arbejde og fritid. Vikardækning ved fravær og ekstra personale ved spidsbelastninger er andre eksempler på støtte.
- Støtte kan også gives som konstruktive tilbagemeldinger på udført arbejde, herunder information om, hvordan lederens mener, at medarbejderne klarer opgaverne.
- Støtte er også at lytte til medarbejderne, så de oplever, at de bliver taget alvorligt. Denne form for støtte kan bl.a. medvirke til, at medarbejderne føler sig værdsat, trygge og i kontakt med kolleger og ledelse.
- Sørg for, at alle medarbejdere har mulighed for at få faglig og social støtte og hjælp til arbejdet. Det gælder også medarbejdere, der arbejder uden for dagtimerne eller uden for virksomheden.
Ringe kollegial eller ledelsesmæssig støtte og feedback – Temaside
Krænkende handlinger
Når I skal vurdere, om krænkende handlinger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer i virksomheden groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer i virksomheden for mobning, seksuel chikane, diskrimination eller andre nedværdigende handlinger.
- Der kan være forskellige opfattelser af, om der er tale om krænkende handlinger. Det afgørende er, at den eller dem, som det ’går ud over’, opfatter adfærden som nedværdigende.
- Krænkende handlinger kan være sårende bemærkninger, forskelsbehandling, ubehagelige drillerier, fysiske overgreb eller trusler herom, bagtalelse, udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab, skældud, latterliggørelse eller tavshed som svar på spørgsmål eller forsøg på samtale.
- Krænkende handlinger af seksuel karakter (seksuel chikane) er al form for uønsket seksuel opmærksomhed. Det kan fx være berøringer, opfordringer til samkvem, sjofle vittigheder, visning af pornografisk materiale eller nedsættende behandling på baggrund af køn eller seksualitet.
- Nyansatte, unge, midlertidige ansatte, etniske minoriteter, elever, studerende og praktikanter kan være i særlig risiko for at blive udsat for krænkende handlinger.
- Reaktioner på krænkende handlinger kan spænde fra svag uro til kronisk stress. Hovedpine, kvalme, nervøsitet, manglende selvtillid, rastløshed og søvnløshed kan være midlertidige reaktioner. Generne kan blive kroniske, hvis den krænkende handling er meget alvorlig eller fortsætter over lang tid.
- Krænkende adfærd fra mennesker, som ikke er ansatte eller arbejdsgivere i virksomheden, betegnes som fysisk og psykisk vold fra eksterne.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Sørg for, at I har fælles og velkendte normer og værdier for god omgangstone og adfærd, og at medarbejderne ved, hvilken adfærd der ikke tolereres. Husk, at det er vigtigt, at ledelsen sender et klart signal om, at krænkende adfærd er uacceptabel.
- Sørg for, at I har klare retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal forholde sig, hvis der opstår krænkende handlinger på arbejdspladsen. Retningslinjerne kan fx være i form af en beredskabsplan.
- Tal om, hvordan I behandler og taler til hinanden, og hvor jeres grænser går. Mennesker er forskellige og har forskellige grænser for, hvad der er krænkende.
- Det er vigtigt, at ledelsen tager henvendelser om krænkende handlinger alvorligt. Sørg for, at krænkende handlinger aldrig bliver den enkeltes problem, men noget, som I tager hånd om i fællesskab på arbejdspladsen.
- Vær opmærksom på, om der er forhold i den enkelte medarbejders arbejde eller fx organisatoriske eller ledelsesmæssige forhold, der er årsag til, at der kan opstå krænkende handlinger.
Hotline om krænkende handlinger på arbejdspladsen
I kan ringe anonymt til Arbejdstilsynet hotline på tlf. 70 12 12 88, hvis I har brug for råd og vejledning om forebyggelse og håndtering af krænkende handlinger.
Krænkende handlinger - temaside
Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane - AT-vejledning 4.3.1
Stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav
Når I skal vurdere, om stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Problemer med for mange opgaver og tidspres kan fx opstå, hvis I ofte bliver forstyrret af fx støj i lokalerne eller, hvis tidsplanerne er så stramme, at I ikke har tid til uforudsete opgaver.
- Problemerne viser sig bl.a. ved, at I ikke har tid til at holde pauser, at I ofte må arbejde i et højt tempo, at det er svært at overholde deadlines, eller at I ofte må arbejde over for at nå jeres opgaver.
- Vær opmærksom på, om der er kolleger, som har mere travlt og er mere pressede end andre, fx fordi de har nye eller vanskelige opgaver.
- Stor arbejdsmængde og tidspres kan føre til stress og udbrændthed. Stress er ikke en sygdom i sig selv, men langvarig stress kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte. Stor arbejdsmængde og tidspres kan også øge risikoen for arbejdsulykker.
- Vær også opmærksom på, om der stilles uklare eller modstridende krav til arbejdet. Uklare krav betyder, at I kan blive i tvivl om, hvad der forventes af jer – fx i forhold til, hvor meget I skal arbejde, kvaliteten af jeres arbejde og tidsfrister. Modstridende krav kan bringe jer i svære dilemmaer – fx hvis der stilles høje krav til kvaliteten af jeres arbejde samtidig med, at I skal løse opgaverne på kort tid.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Sørg for god planlægning, så medarbejderne kan udføre arbejdsopgaverne i en fornuftig rækkefølge og uden unødige afbrydelser.
- Undgå lange perioder med stort tidspres. Brug fx vikarer eller anden form for aflastning i perioder med sygdom eller spidsbelastning. Sørg for, at der er mulighed for at holde jævnlige pauser.
- Sørg for klare retningslinjer for, hvad I forventer af medarbejderne fx i forhold til arbejdsmængde og kvalitetsniveau, og instruer dem i, hvordan de skal prioritere, hvis de ikke kan nå det hele.
- Sørg for at give konstruktiv feedback og anerkendelse i forhold til de opgaver, som de ansatte udfører.
- Sørg for at medarbejderne trygt kan hente hjælp og sparring, hvis de oplever uklare eller modstridende krav.
- Sørg for, at kunderne ved, hvornår de kan forvente at få opgaverne løst.
Arbejdsrelateret stress – Publikation
Stor arbejdsmængde og tidspres - Temaside
Uklare krav og modstridende krav - Temaside
Farlige stoffer og materialer
Mange af de farlige stoffer og materialer, som I bruger på arbejdspladsen, har en faremærkning på etiketten. I kan bruge faremærkningen til at finde ud af, hvilke farer der er forbundet med produkterne.
Husk, at affald også kan indeholde farlige kemiske stoffer og materialer.
I elektronikbranchen skal I særligt være opmærksomme på, at:
- Fremkaldervæsker kan indeholde stoffet hydroqinon, der kan skade huden og give allergisk kontakteksem. Stoffet anses også for at være kræftfremkaldende.
- Stærke syrer og baser til overfladebehandling ved printpladefremstilling er ætsende og kan skade hud og øjne.
- Støbemasser, lak og lim, som bruges ved serigrafi og ved komponentmontage, kan indeholde acrylater og isocyanater. Både isocyanater og nogle acrylater kan give allergisk astma og hudallergi ved hudkontakt. Isocyanater kan frigives til luften, så længe de færdige emner stadig hærder. Der er derfor risiko for at indånde stofferne, indtil emnet er helt hærdet. Der er også risiko for udsættelse for isocyanater, når I arbejder videre med de færdige emner, hvis I fx opvarmer eller svejser på dem.
- Lim og rengøringsmidler kan indeholde organiske opløsningsmidler, som kan give hjerne- og nerveskader og luftvejslidelser. Stofferne kan optages i kroppen, hvis I indånder dem eller får dem på huden. Stofferne fordamper let, så der er risiko for, at opløsningsmidlerne frigives til luften, når de limede emner tørrer og hærder.
For virksomheder, der arbejder med farlig kemi er det lovpligtigt at gennemføre en kemisk risikovurdering. Risikovurderingen skal dække den mulige udsættelse for farlig kemi i de arbejdsprocesser, produkterne indgår i.
Guide: Sådan gennemfører I en kemisk risikovurdering
Arbejdstilsynets værktøj til kemisk risikovurdering (rengøring)
Sådan arbejder I med at løse problemerne
Første skridt er, at I – på baggrund af den kemiske risikovurdering – skal vurdere, hvordan I kan undgå at blive udsat for farlige stoffer og materialer. Det er vigtigt, at I vælger foranstaltninger i den rigtige rækkefølge, så forebyggelsen bliver så effektiv som mulig. Det kaldes STOP-princippet – Substitution, Tekniske foranstaltninger, Organisatoriske foranstaltninger og Personlige værnemidler:
- Udskift farlige stoffer og materialer med nogen, der er ufarlige eller mindre farlige. Brug altid det mindst farlige produkt og den mindst farlige arbejdsmetode. (Substitution).
- Brug et lukket anlæg eller få på anden måde arbejdsprocessen indkapslet, hvis det er muligt. Hvis det ikke er muligt, og I ikke kan undgå, at der frigives støv, aerosoler eller dampe til luften, skal I sørge for, at der er effektiv procesudsugning. (Tekniske foranstaltninger).
- Planlæg og tilrettelæg arbejdet, så I undgår eller begrænser udsættelsen for farlige stoffer og materialer – og sørg for, at stofferne ikke spredes. Det kan fx være ved at adskille eller afgrænse arbejdsområder, sørge for grundig rengøring og god hygiejne i forbindelse med håndtering af fx affald og personlige værnemidler. (Organisatoriske foranstaltninger).
- Hvis I ikke kan fjerne udsættelsen på anden måde, skal I bruge egnede personlige værnemidler, der beskytter mod de farlige stoffer og materialer, I kan blive udsat for. Hvis I arbejder med handsker, er det vigtigt, at det er den rigtige type handsker, og at I bruger dem rigtigt. Det vil sige, at handskerne skal være hele, rene og tørre indeni, og at I ikke bruger dem længere tid end højst nødvendigt. I kan bruge inderhandsker af bomuld for at undgå at få fugtige hænder i handskerne. Vær opmærksomme på, at opløsningsmidler og andre kemikalier kan gå igennem handskerne uden, at der er hul i dem. Spørg derfor leverandøren om, hvor lang gennembrudstiden er, så I kan vælge handsker, der passer til arbejdet. Hvis det er nødvendigt at bruge latexhandsker, skal de være uden pudder. Sørg for, at medarbejderne aftager værnemidlerne på en sådan måde, så medarbejderne ikke bliver eksponeret for skadelige stoffer og materialer. (Personlige værnemidler).
Sørg for, at alle medarbejdere er instrueret i, hvordan de bruger de kemiske stoffer og materialer på den rigtige måde, og hvordan de beskytter sig mod udsættelse. Hold løbende øje med, at medarbejderne følger instruktionen.
Arbejdstilsynets værktøj til kemisk risikovurdering (rengøring)
Arbejde med stoffer og materialer - AT-vejledning C.1.3
Kemisk arbejdsmiljø – Temaside
Arbejde med epoxy- og isocyanatholdige produkter - AT-vejledning 9.3.3
Sekundær udsættelse for isocyanater - AT-vejledning C.0.2
Kræftrisikable stoffer og materialer - AT-vejledning C.2.1
Indeklima
Når I skal vurdere, om indeklima er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Er temperaturen i lokalerne ubehagelig og trækker det? Temperaturen bør holdes på 20-22 °C ved stillesiddende arbejde og må ikke overstige 25 °C – bortset fra ved varme- eller hedebølger. Ved stillesiddende arbejde og ved let fysisk arbejde bør temperaturen ikke komme under 18 °C.
- Er luften i lokalerne dårlig på grund af dårlig rengøring eller ventilation? Hvis der lugter, og lugten bliver hængende i lokalerne, er luftkvaliteten dårlig. Luftkvaliteten kan også blive dårlig, hvis der er mange mennesker i samme lokale. Tør eller tung luft kan også skyldes dårlig luftkvalitet. Høje temperaturer i lokalerne kan betyde, at I oplever luftkvaliteten som dårlig.
- Betyder dårlig belysning i lokalerne, at I får trætte øjne i løbet af arbejdsdagen? Belysningen skal lyse på det, I arbejder med, så I ikke får unødigt trætte øjne eller kommer til at arbejde i dårlige arbejdsstillinger. Der skal normalt være dagslys i arbejdsrum samt mulighed for, at I kan se ud af vinduer.
- Er der steder med fugt, hvor der kan vokse skimmelsvamp o.l.? I skal være opmærksomme på, om der er fugtskjolder på lofter, vægge, gulve og omkring vandrør, hvor der kan dannes skimmelsvamp og bakterier. Det er et faresignal, hvis der lugter af mug, når et rum har stået lukket et stykke tid.
- Et dårligt indeklima kan irritere øjne, næse og hud. I risikerer også at få hovedpine og kvalme eller at blive svimle. Et dårligt indeklima kan også give koncentrationsbesvær og en unaturlig træthed.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Varme – Varme kan komme udefra – fx fra sol gennem store ruder eller fra store tag-flader, som er dårligt isoleret. Varme kan også komme inde fra bygningen – fx fra lamper, mennesker og radiatorer. Solafskærmning kan forhindre varmen i at komme ind gennem vinduerne. Skru ned for radiatorerne, inden der bliver for varmt. Husk, at et stort antal lyskilder kan være med til at varme rummet op. I kan også begrænse varmen ved at øge ventilationen.
- Kulde og træk – Kulde kan komme fra vinduer, døre og dårligt isolerede vægge. Hvis kulden kommer gennem væggene, må de isoleres bedre. Kuldenedfald og kulde-stråling kan føles som træk. Utætte døre og vinduer giver ofte trækgener. Træk kan også stamme fra ventilationen. Flyt medarbejderne væk fra store kuldeflader som fx vindues- eller indgangspartier. Hvis vinduerne giver træk, kan I installere energiruder. Hvis dørene åbner direkte til det fri, kan det give fodkulde. Vindfang eller luft-tæppe kan hjælpe på det.
- Rengøring – Tag stilling til, hvor tit der skal gøres rent i lokalerne. De fleste problemer med støv findes på steder med mange papirer eller tæpper. Meget inventar og rod i lokalerne øger støvproblemerne, fordi det gør det vanskeligere at gøre rent. I kan gøre det nemmere at gøre ordentligt rent ved at rydde op og lægge materialer og færdigvarer på hylder, så der kan gøres rent under dem.
- Ventilation – Sørg for at åbne vinduer og døre, så I kan lufte ud, når det er muligt – fx i pauser. Ventilation gennem vinduer og døre er mest egnet i relativt store rum med få mennesker. I skal installere mekanisk ventilation, hvis I ikke kan forbedre luftkvaliteten tilstrækkeligt ved at lufte ud. Erstatningsluften skal have en passende temperatur, og ventilationen må ikke give træk.
- Belysning – En kombination af almen belysning i rummet – fx i loftet – og belysning, der er rettet mod det, kan arbejder med, er ofte det bedste. Lyset må ikke blænde, give generende reflekser eller generende varme. Der skal normalt være dagslys i arbejds-rum og udsyn til omgivelserne gennem vinduer e.l. Placer arbejdsborde nær vinduer, så I udnytter dagslyset bedst muligt. Lyskilder skal rengøres og vedligeholdes for at fungere efter hensigten.
- Skimmelsvamp og fugt – Hvis I har problemer med fugt, skal det undersøges, hvor den kommer fra, og fugtkilden skal stoppes. Typiske fugtkilder er utætheder i tag eller vægge, men kan også være utætte vand- eller afløbsrør. Dårligt isolerede lofter, vægge eller gulve kan medføre, at fugten i luften kondenserer på overflader. Fugtskader udbedres bl.a. ved at udskifte angrebet træ- og murværk og udtørre rummet. På massivt træ, betonoverflader o.l. kan en rensning være tilstrækkelig.
Indeklima - AT-vejledning A.1.2
Temperatur i arbejdsrum på faste arbejdssteder - AT-vejledning A.1.12