Sidst revideret: 25. januar 2024
Arbejdsmiljøvejviser til slagterier
Brug arbejdsmiljøvejviseren til at få overblik over de typiske problemer i slagterier og til at få forslag til, hvordan I kan løse problemerne.
Arbejdsstillinger
Når I skal vurdere, om arbejdsstillinger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Kroppen belastes forskelligt ved forskellige typer af arbejdsopgaver. Jo længere tid I arbejder i dårlige arbejdsstillinger, og jo mere belastende de er, desto større er risikoen for muskel-skeletbesvær. Vær derfor opmærksom på, om I arbejder i den samme stilling i lang tid – fx går eller står i mange timer i træk.
- Dårlige arbejdsstillinger er mere belastende for kroppen, hvis I samtidig bærer på tungt værkstøj, arbejder i fastlåste stillinger, eller hvis jeres bevægelsesfrihed er hæmmet af personlige værnemidler.
- Arbejde i fastlåste arbejdsstillinger kan give muskel-skeletbesvær, hvis I ikke har mulighed for at variere arbejdsstillingen eller for at holde passende pauser.
- Arbejde i dårlige arbejdsstillinger kan give muskel-skeletbesvær i ryg, skuldre, nakke, arme og knæ. Det er mere belastende for ryggen, hvis I samtidigt flytter tunge ting eller udfører andet kraftbetonet arbejde. Meget stående og gående arbejde belaster ryg og hofter.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Arbejde med foroverbøjet ryg og løftede arme hænger ofte sammen med dårlig planlægning af arbejdet, dårlig indretning af arbejdspladsen, maskiner eller inventar, eller af dårlige pladsforhold.
- Planlæg arbejdet, så medarbejderne ikke arbejder for længe ad gangen i de samme arbejdsstillinger, eller sørg for passende pauser.
- Indret arbejdspladsen, så den både passer til den enkelte medarbejder og den arbejdsopgave, der skal udføres. Det vil sige, at fx arbejdshøjde, rækkeafstand, placering af arbejdsemner og betjeningsorganer både skal passe til medarbejderen og til arbejdsopgaven.
- Sørg for, at der er gode pladsforhold, så medarbejderne kan variere arbejdsstillingen.
- Sørg for, at medarbejderne har egnede tekniske hjælpemidler som fx sækkevogne, palleløftere, el-stablere rulleborde og hæve-sænkeborde til rådighed, så de kan arbejde i gode arbejdsstillinger. Sørg også for, at hjælpemidlerne er korrekt indstillet, så de passer til de medarbejdere, der skal bruge dem.
- Sørg for, at udstyr og hjælpemidler altid er vedligeholdt og i orden.
- Begræns arbejde under knæhøjde og over skulderhøjde mest muligt ved at bruge egnede redskaber og udstyr som fx palle- og vakuumløftere.
- Sørg for, at medarbejderne har mulighed for at sidde ned, hvis arbejdet uden ulemper kan foregå siddende. Hvis arbejdet foregår stående eller gående skal medarbejderne, så vidt det er muligt, have mulighed for at sidde ned i deres pauser o.l.
Vurdering af arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser - At-meddelelse 4.05.3
Arbejdsstillinger og -bevægelser - Temaside
Ensidigt, gentaget arbejde
Når I skal vurdere, om ensidigt, gentaget arbejde er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Det er ensidigt, gentaget arbejde (EGA), hvis I gentager de samme bevægelser mange gange i minuttet og en stor del af arbejdsdagen.
- Det er fx EGA, hvis I arbejder med det samme redskab og gentager de samme bevægelser, mens I ophænger kødstykker eller fjerkræ, arbejder med udbening og udskæring med kniv ved samlebånd, eller når I arbejder med ilægning eller fratagning ved maskiner.
- Risikoen for muskel-skeletbesvær er større, hvis I arbejder i dårlige arbejdsstillinger, i højt tempo eller hvis arbejdet stiller krav til præcision, kraft og/eller koncentration som fx, når I bruger knive og lignende redskaber
- Det er især nakke, skuldre og arme, der bliver påvirket af EGA.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så der er variation i arbejdet eller passende pauser. Indfør fx en rotationsordning, hvor medarbejderne skiftes til at varetage forskellige typer af opgaver, der belaster kroppen forskelligt.
- Indret arbejdspladsen, så den både passer til medarbejderen og den arbejdsopgave, der skal udføres. Det vil sige, at fx arbejdshøjde, rækkeafstand, placering af arbejdsemner og betjeningsorganer både skal passe til den enkelte medarbejder og til arbejdsopgaven.
- Sørg for, at medarbejderne har egnede tekniske hjælpemidler som fx som fx let udstyr, der eventuelt er fjederophængt, til rådighed, så alle kan arbejde i gode arbejdsstillinger og undgå uhensigtsmæssige bevægelser.
Ensidigt, belastet arbejde og ensidigt, gentaget arbejde - AT-vejledning D.3.2
Ensidigt, belastende arbejde - Temaside
Træk og skub
Når I skal vurdere, om træk og skub er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Træk og skub af fx Vemag-vogne, burer med ophængte varer, palleløftere med kasser og andre tekniske hjælpemidler kan være belastende for kroppen – især for ryg og skuldre. Belastningen afhænger bl.a. af, hvor længe og hvor tit I udfører opgaverne.
- I skal bruge flere kræfter, hvis hjulene ruller dårligt på underlaget, hvis grebene sidder uhensigtsmæssigt i forhold til den konkrete opgave, hvis hjælpemidlet ikke er egnet til opgaven, eller hvis det er i stykker eller dårligt vedligeholdt.
- Træk og skub er mere belastende for kroppen, hvis underlaget er skråt, ujævnt eller glat – eller hvis der er huller eller andre niveauforskelle.
- Det kan være nødvendigt at bruge mange kræfter, hvis der er dårlig plads, eller hvis I skal starte, bremse og vende hjælpemidlerne mange gange undervejs – eller pludselig skal ændre retning.
- Det er mere belastende for kroppen, hvis hjælpemidlerne er dårligt udformet eller lastet for tungt, så I kommer til at arbejde i dårlige arbejdsstillinger. Det er fx tilfældet, hvis fx buret er læsset så højt, at I har svært ved at se, hvor I kører.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Brug el-drevet udstyr, når I skal transportere produkter og materialer i produktionen, i pakkeriet og på lageret. I kan også overveje at automatisere processen.
- Planlæg arbejdet, så I undgår unødige træk og skub ved fx at sørge for, at I ikke skal flytte produkterne flere gange end højst nødvendigt, og ved at bruge tekniske hjælpemidler, hvor det er muligt.
- Sørg for, at hjælpemidlerne både egner sig til de opgaver, der skal udføres, til de steder, hvor de skal bruges, og til den person, der skal bruge dem.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger hjælpemidlerne rigtigt. Sørg også for, at hjælpemidlerne er korrekt vedligeholdt.
- Sørg for, at færdsels- og køreveje er nemme at køre på – det vil sige, at de er ryddede, og at der ikke er ujævnheder som fx huller. Husk, at vogne og bure kører bedre, hvis hjulene ruller nemt på underlaget. Sørg også for, at der er godt lys på arbejdsstedet.
Løft, træk og skub - At-vejledning D.3.1
Løft, træk, skub og bæring – Temaside
Tunge løft
Når I skal vurdere, om tunge løft er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Tunge løft af fx store kødstykker, kasser, folieruller og sække med fx salt og krydderier kan føre til muskel-skeletbesvær.
- Løftene er mere belastende for kroppen, hvis I løfter med bøjet eller vredet ryg, med armene over skulderhøjde eller under knæhøjde, eller hvis I skal række langt med noget tungt i armene.
- Det er mere belastende for kroppen, hvis I ikke kan løfte i gode arbejdsstillinger – fx fordi der er for lidt plads, eller fordi det er svært at få ordentligt fat på tingene, fordi de fx er glatte eller store.
- Mange gentagne løft eller løft af mange kilo i løbet af en dag kan give muskel og skeletbesvær. I skal derfor være opmærksomme på, om I fx løfter mange kasser eller sække i løbet af en arbejdsdag.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Brug vakuumløfteudstyr, specialvogne til løft/tipning og kørsel med folieruller eller andre velegnede tekniske hjælpemidler til løft og transport af tunge byrder. Vær opmærksom på, at robotteknologien tit kan hjælpe med at fjerne de tunge løft.
- Planlæg arbejdet, så I undgår unødige løft ved fx at sørge for, at I ikke skal flytte materialerne flere gange end højst nødvendigt, og ved at bruge tekniske hjælpemidler, hvor det er muligt.
- Sørg for, at hjælpemidlerne både egner sig til de ting, der skal løftes, til de steder, hvor de skal bruges, og til den person, der skal bruge dem.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger hjælpemidlerne rigtigt. Sørg også for, at hjælpemidlerne er korrekt vedligeholdt.
Løft, træk og skub - At-vejledning D.3.1
Løft, træk, skub og bæring – Temaside
Høj støj
Når I skal vurdere, om høj støj er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Høj støj på arbejdspladsen kan skade jeres hørelse. Støjen er for høj, hvis I må råbe, for at kunne kommunikere med en person, der står ½-1 m væk.
- Der er risiko for høreskader, hvis I arbejder med meget støjende maskiner som fx afnaknings- og fileteringsmaskiner til fisk, stiksaltemaskiner til fisk og fjerkræ, hurtighakkere, kød- og bensave, slicemaskiner eller pakkemaskiner i mere end ½ time om dagen.
- Både meget støjende maskiner, der bruges i kort tid, og mindre støjende maskiner, der bruges i længere tid, kan skade jeres hørelse.
- Høj støj er også generende. Det betyder, at det er vanskeligere for jer at udføre arbejdsopgaver, der stiller krav til koncentration, hurtighed og opmærksomhed.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Grænseværdien for støj på 85 dB(A) og grænseværdien for impulser på 137 dB(C) skal altid overholdes. I skal også sørge for, at unødig (generende) støj bliver dæmpet.
- Tilrettelæg arbejdet, så færrest muligt udsættes for støjen – og i så kort tid som muligt. Planlæg arbejdet, så I ikke skal arbejde de steder, hvor andre udfører støjende arbejde.
- Indkøb så støjsvage maskiner som muligt, og vedligehold dem godt. Det skal fremgå af leverandørens brugsanvisning, hvis maskinen støjer over 70 dB(A).
- Lav støjindkapsling af støjende maskiner eller støjende dele på maskinerne.
- Sæt maskinernes fødder på vibrationsisolerende materiale, så støjen ikke forplanter sig i bygninger og konstruktioner.
- Opsæt støjskærme rundt om støjende maskiner og processer.
- Lav midlertidige afskærmninger af arbejdsområdet, når der udføres meget støjende reparationsarbejde.
- Brug altid egnet høreværn, hvis støjen er for høj og ikke kan dæmpes på anden måde.
Akut fysisk overbelastning
Når I skal vurdere, om der er risiko for akut fysisk overbelastning, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis det, I skal løfte, trække eller skubbe, er tungere eller sværere at håndtere, end I regnede med
- Hvis I kommer ud af balance, fx fordi I træder skævt, snubler, glider på et glat underlag eller på grund af dårlige sko
- Hvis I har for travlt
- Hvis I ikke regner opgaven for en risiko – måske fordi det plejer at gå godt
- Hvis I ikke ved, hvordan man løfter rigtigt
- Hvis I ikke har mulighed for at bruge et teknisk hjælpemiddel – eller ikke bruger det, fordi det er for besværligt.
Løft, bæring, træk og skub er blandt de hyppigste årsager til arbejdsulykker.
Ulykkerne sker på grund af akut overbelastning og medfører ofte skader på ryggen. Risikoen for skader bliver større, hvis I samtidig vrider eller drejer i kroppen.
Skaden kan opleves som et knæk i ryggen, en forstuvning eller som smerter i en sene. Skaden kan være så alvorlig, at man bliver invalid af den.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Vurder risikoen ved opgaven, så I ved, hvordan I skal undgå den.
- Brug tekniske hjælpemidler til arbejdet, og sørg for, at materialerne skal flyttes og løftes så få gange som muligt.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre – også i god løfteteknik. Husk også, at alle skal være oplært og instrueret i, hvordan de bruger de tekniske hjælpemidler rigtigt.
Løft, træk og skub - AT-vejledning D.3.1
Forebyggelse af arbejdsulykker i små virksomheder - AT-vejledning F.0.4
Løft, træk, skub og bæring – Temaside
Fald og snublen
Når I skal vurdere, om der er risiko for at falde eller snuble, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis der er rod og uorden eller står genstande som fx spuleslanger, kasser eller tomme paller på gulvet i pakkeriet eller på lageret
- Hvis underlaget er hullet eller ujævnt, eller hvis der er niveauforskelle som fx trin og ramper
- Hvis gulvet er glat eller fedtet på grund af fx vand eller blod.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I bærer på noget og derfor ikke rigtigt kan se, hvor I går
- Hvis der er dårligt lys
- Hvis I har travlt eller er trætte
- Hvis der færdes mange personer eller er dårlige pladsforhold.
Snubleulykker bliver ofte bagatelliseret, men de er skyld i mere end hver femte alvorlige arbejdsulykke.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre.
- Hold god orden på arbejdspladsen. Genstande, som man kan snuble over som fx spuleslanger bør rulles op efter brug. Hvis der er spildt vand, blod e.l., skal det straks tørres op. Sørg for god belysning.
Faldrisiko på gulv - AT-vejledning A.1.6
Forebyggelse af ulykkesrisici ved hjælp af orden og ryddelighed - AT-vejledning F.0.6
Fald til lavere niveau
Når I skal vurdere, om der er risiko for at falde ned, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis I arbejder på stiger uden at have en hånd fri til at holde fast.
- Hvis I arbejder på arbejdsplatforme uden forsvarligt rækværk.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I bærer på noget – fx på stiger og trapper.
- Hvis I har travlt, løber eller ikke ser jer for.
- Hvis I har svært ved at se, hvor I sætter fødderne, og ikke har hænderne fri til at holde fast eller tage fra.
- Hvis I sætter sikkerhedsudstyret ud af funktion – også selv om det kun er kort tid.
Fald fra højden resulterer ofte i alvorlige skader, der både kan føre til invaliditet og dødsfald. Faldulykkerne skyldes typisk, at man mister balancen.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Vurder risikoen ved opgaven, så I ved, hvordan I skal undgå den.
- Sørg for, at der er rækværk, hvis I skal arbejde eller færdes på steder, hvor der er risiko for nedstyrtning.
- Sørg for, at alle kender de farlige faser i arbejdet, og hav gode sikkerhedsprocedurer, hvis der opstår fejl og svigt.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre.
Intern transport og færdsel
Når I skal vurdere, om der er risiko for ulykker ved intern færdsel, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis I bruger kørende maskiner forkert eller til noget andet, end det er beregnet til
- Hvis I ikke læsser kørende maskiner korrekt
- Hvis udsynet fra transportmidlet er dårligt på grund af fx hævede byrder
- Hvis der er dårlig koordination mellem den, der kører, og den, der færdes til fods.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I blander gående og kørende trafik
- Hvis færdselsvejene er dårligt markerede, rodede eller dårligt vedligeholdt
- Hvis der ikke er ordentlig plads til både transport og færdsel
- Hvis der er dårligt lys
- Hvis I kører hurtigt, usikkert, har travlt eller er trætte.
Ulykker med kørende maskiner sker både ude, hvor der fx kører gaffeltrucks og lastbiler, og inde, hvor der fx kører gaffeltrucks, gaffelstablere og conveyorsystemer.
Ulykker med kørende maskiner får ofte alvorlige konsekvenser.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Hold den kørende og den gående færdsel adskilt. Sørg for, at det er tydeligt – fx ved hjælp af skilte og afstribning – hvor der er kørende transport og hvor der er gående færdsel.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger transportmidlerne korrekt. Alle transportmidler leveres med en brugsanvisning på dansk, der fortæller, hvordan – og til hvad – de skal bruges. Følg altid anvisningerne, og sørg for, at maskinerne er korrekt vedligeholdt.
- Sørg for, at I har de nødvendige lovpligtige uddannelser til fx at køre truck og el-stablere med en løftehøjde på over 1 m.
- Hold god orden på arbejdspladsen. Lav faste rutiner for oprydning og vedligeholdelse på alle områder og sørg for, at der ikke ligger rod eller står materialer på færdsels- og transportveje. Sørg for god planlægning og markering af, hvor materialerne skal oplagres.
Forebyggelse af ulykkesrisici ved intern færdsel på virksomheder - AT-vejledning F.0.7
Ulykker ved færdsel på virksomheden – Temaside
Ulykker med håndværktøj
Når I skal vurdere, om der er risiko for ulykker med håndværktøj , skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis I bruger værktøjet til noget andet, end det er lavet til
- Hvis værktøjet er af dårlig kvalitet, defekt eller dårligt vedligeholdt
- Hvis I er uopmærksomme.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I ikke har fået tiltrækkelig instruktion i at bruge værktøjet
- Hvis I har travlt eller er trætte. Så er der større risiko for, at værktøjet ”smutter”, går i stykker, bliver tabt eller at det rammer forkert.
Ulykker med håndværktøj som fx slagterknive resulterer ofte i alvorlige skader på fingre og hænder. Ulykkerne skyldes typisk, at I kommer i kontakt med de dele af værktøjet, der skærer eller stikker.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Brug det værktøj, der er bedst egnet til opgaven. Brug kun værktøjet til det, det er beregnet til.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger værktøjet korrekt. Alle tekniske hjælpemidler som fx håndværktøj leveres med en brugsanvisning på dansk, der fortæller, hvordan – og til hvad – de skal bruges. Sørg for, at værktøjet er korrekt vedligeholdt.
- Kasser defekt værktøj med det samme.
Forebyg ulykker med håndværktøj og håndmaskiner – Temaside
Ulykker med maskiner
Når I skal vurdere, om der er risiko for ulykker med maskiner, skal I være opmærksomme på, at de farlige situationer typisk opstår:
- Hvis de bevægelige dele på maskinerne ikke er sikret med afskærmning, lysgitter e.l.
- Hvis I bruger maskinerne til noget andet end det, de er lavet til
- Hvis der ikke er nødstop på maskinerne
- Hvis I sætter sikkerhedsudstyret ud af funktion – fx under opstart, ved reparation, ved opstilling eller ved indkøring
- Hvis maskinerne ikke er ordentligt vedligeholdt.
Risikoen for, at der sker en ulykke, er større:
- Hvis I ikke har fået tiltrækkelig instruktion i at bruge maskinerne rigtigt
- Hvis I har travlt eller er trætte.
Ulykker med maskiner som fx båndsave, hakkemaskiner og pakkemaskiner resulterer ofte i alvorlige skader på fingre, hænder og arme. Ulykkerne skyldes typisk, at I kommer i kontakt med maskindele, der saver, hakker eller pakker.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Planlæg arbejdet, så I undgår de farlige situationer, og sørg for, at der er tid nok til at udføre hver enkelt opgave.
- Sørg for, at alle er grundigt instrueret i det arbejde, de skal udføre, og at de bruger maskinerne korrekt. Alle maskiner og tekniske hjælpemidler leveres med en brugsanvisning på dansk, der fortæller, hvordan – og til hvad – de skal bruges. Følg altid anvisningerne, og sørg for, at sikkerhedsudstyret fungerer, som det skal. Sørg for, at maskinerne er korrekt vedligeholdt.
- Sørg for, at alle forstår, hvor vigtigt det er, at sikkerhedsudstyret ikke sættes ud af funktion. Hvis det – fx i forbindelse med eftersyn, opstilling eller rengøring – er nødvendigt at sætte sikkerhedsudstyret ud af drift i en kort periode, må maskinen ikke kunne startes.
Maskiner og maskinanlæg - AT-vejledning B.1.3
Hjælp og støtte fra ledelse og kolleger
Når I skal vurdere, om manglende hjælp og støtte fra ledelse og kolleger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Hjælp og støtte fra ledelse og kolleger handler om at få praktisk og psykisk hjælp og støtte i arbejdet, når I har brug for det. Vær særlig opmærksom på unge og nyansattes arbejdsmiljø.
- Manglende støtte fra ledelsen kan blive et problem, hvis I ikke får den hjælp, I har brug for til fx at prioritere jeres arbejdsopgaver. Det kan også handle om, at lederen ikke taler med jer om de forventninger, der er til jeres arbejde, og om, hvordan I klarer opgaverne.
- Hvis I ikke trives på grund af manglende støtte, er der større risiko for stress og sygdom.
- Vær særlig opmærksom på unge og nyansattes arbejdsmiljø.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Tilrettelæg arbejdet, så medarbejderne kan hente støtte fra kolleger og den nærmeste ledelse. Det kan I fx gøre ved at holde jævnlige møder, hvor medarbejderne kan holde kontakten med hinanden og ledelsen, ”læsse af”, snakke om arbejdsmæssige problemer og udveksle råd og erfaringer.
- Ledelsesmæssig og kollegial hjælp og støtte kan fx bestå af konkret hjælp til at prioritere arbejdsopgaver eller om hjælp til at sætte grænsen mellem arbejde og fritid. Vikardækning ved fravær og ekstra personale ved spidsbelastninger er andre eksempler på støtte.
- Støtte kan også gives som konstruktive tilbagemeldinger på udført arbejde, herunder information om, hvordan lederens mener, at medarbejderne klarer opgaverne.
- Støtte er også at lytte til medarbejderne, så de oplever, at de bliver taget alvorligt. Denne form for støtte kan bl.a. medvirke til, at medarbejderne føler sig værdsat, trygge og i kontakt med kolleger og ledelse.
- Sørg for, at alle medarbejdere har mulighed for at få faglig og social støtte og hjælp til arbejdet. Det gælder også medarbejdere, der arbejder alene, uden for dagtimerne eller uden for virksomheden.
Ringe kollegial eller ledelsesmæssig støtte og feedback – Temaside
Krænkende handlinger
Når I skal vurdere, om krænkende handlinger er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer i virksomheden groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer i virksomheden for mobning, seksuel chikane, diskrimination eller andre nedværdigende handlinger.
- Der kan være forskellige opfattelser af, om der er tale om krænkende handlinger. Det afgørende er, at den eller dem, som det ’går ud over’, opfatter adfærden som nedværdigende.
- Krænkende handlinger kan være sårende bemærkninger, forskelsbehandling, ubehagelige drillerier, fysiske overgreb eller trusler herom, bagtalelse, udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab, skældud, latterliggørelse eller tavshed som svar på spørgsmål eller forsøg på samtale.
- Krænkende handlinger af seksuel karakter (seksuel chikane) er al form for uønsket seksuel opmærksomhed. Det kan fx være berøringer, opfordringer til samkvem, sjofle vittigheder, visning af pornografisk materiale eller nedsættende behandling på baggrund af køn eller seksualitet.
- Nyansatte, unge, midlertidige ansatte, etniske minoriteter, elever, studerende og praktikanter kan være i særlig risiko for at blive udsat for krænkende handlinger.
- Reaktioner på krænkende handlinger kan spænde fra svag uro til kronisk stress. Hovedpine, kvalme, nervøsitet, manglende selvtillid, rastløshed og søvnløshed kan være midlertidige reaktioner. Generne kan blive kroniske, hvis den krænkende handling er meget alvorlig eller fortsætter over lang tid.
- Krænkende adfærd fra mennesker, som ikke er ansatte eller arbejdsgivere i virksomheden, betegnes som fysisk og psykisk vold fra eksterne.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Sørg for, at I har fælles og velkendte normer og værdier for god omgangstone og adfærd, og at medarbejderne ved, hvilken adfærd der ikke tolereres. Husk, at det er vigtigt, at ledelsen sender et klart signal om, at krænkende adfærd er uacceptabel.
- Sørg for, at I har klare retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal forholde sig, hvis der opstår krænkende handlinger på arbejdspladsen. Retningslinjerne kan fx være i form af en beredskabsplan.
- Tal om, hvordan I behandler og taler til hinanden, og hvor jeres grænser går. Mennesker er forskellige og har forskellige grænser for, hvad der er krænkende.
- Det er vigtigt, at ledelsen tager henvendelser om krænkende handlinger alvorligt. Sørg for, at krænkende handlinger aldrig bliver den enkeltes problem, men noget, som I tager hånd om i fællesskab på arbejdspladsen.
- Vær opmærksom på, om der er forhold i den enkelte medarbejders arbejde eller fx organisatoriske eller ledelsesmæssige forhold, der er årsag til, at der kan opstå krænkende handlinger.
Hotline om krænkende handlinger på arbejdspladsen
I kan ringe anonymt til Arbejdstilsynet hotline på tlf. 70 12 12 88, hvis I har brug for råd og vejledning om forebyggelse og håndtering af krænkende handlinger.
Krænkende handlinger - temaside
Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane - AT-vejledning 4.3.1
Stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav
Når I skal vurdere, om stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Problemer med for mange opgaver og tidspres kan fx opstå, når der er længere perioder med travlhed.
- Problemerne viser sig bl.a. ved, at I ikke har tid til at holde pauser, at I ofte må arbejde i et højt tempo, at det er svært at overholde deadlines, eller at I ofte må arbejde over for at nå jeres opgaver/norm.
- Vær opmærksom på, om der er kolleger, som har mere travlt og er mere pressede end andre.
- Stor arbejdsmængde og tidspres kan føre til stress og udbrændthed. Stress er ikke en sygdom i sig selv, men langvarig stress kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte. Stor arbejdsmængde og tidspres kan også øge risikoen for arbejdsulykker.
- Vær også opmærksom på, om der stilles uklare eller modstridende krav til arbejdet. Uklare krav betyder, at I kan blive i tvivl om, hvad der forventes af jer – fx i forhold til, hvor meget I skal arbejde, kvaliteten af jeres arbejde og tidsfrister. Modstridende krav kan bringe jer i svære dilemmaer – fx hvis der stilles høje krav til kvaliteten af jeres arbejde samtidig med, at I skal løse opgaverne på kort tid.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Sørg for god planlægning, så medarbejderne kan udføre arbejdsopgaverne i en fornuftig rækkefølge og uden unødige afbrydelser.
- Undgå lange perioder med stort tidspres. Brug fx vikarer eller anden form for aflastning i perioder med sygdom eller spidsbelastning. Sørg for, at der er mulighed for at holde jævnlige pauser.
- Sørg for klare retningslinjer for, hvad I forventer af medarbejderne fx i forhold til arbejdsmængde og kvalitetsniveau, og instruer dem i, hvordan de skal prioritere, hvis de ikke kan nå det hele.
- Sørg for at give konstruktiv feedback og anerkendelse i forhold til de opgaver, som de ansatte udfører.
- Sørg for at medarbejderne trygt kan hente hjælp og sparring, hvis de oplever uklare eller modstridende krav.
Arbejdsrelateret stress – Publikation
Stor arbejdsmængde og tidspres - Temaside
Uklare krav og modstridende krav - Temaside
Våde eller fugtige hænder
Når I skal vurdere, om vådt arbejde er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Der er tale om vådt arbejde, hvis I arbejder med vandtætte beskyttelseshandsker eller med hænderne i fugtigt miljø i mindst 2 timer i løbet af en arbejdsdag. Hyppig og intensiv håndvask er også vådt arbejde.
- Vådt arbejde medfører risiko for eksem, fordi det udtørrer huden og ødelægger dens overflade.
- Risikoen for hudlidelser bliver større, hvis I bruger kemikalier som fx rengørings- og desinfektionsmidler i forbindelse med det våde arbejde.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
Når I skal forebygge hudlidelser på grund af vådt arbejde, skal I følge STOP-princippet. Hvis I arbejder med kemikalier som fx rengørings- og desinfektionsmidler i forbindelse med det våde arbejde, skal det indgå i vurderingen. STOP står for Substitution, Tekniske foranstaltninger, Organisatoriske foranstaltninger og Personlige værnemidler:
- Det er generelt svært at erstatte vådt arbejde med noget andet uden samtidig at bruge flere kemikalier. Et eksempel på substitution er at bruge alkoholbaseret hånddesinfektion i stedet for håndvask med sæbe og vand, når hænderne ikke er våde eller synligt forurenede. Hvis I bruger rengørings- eller desinfektionsmidler i forbindelse med det våde arbejde, kan de erstattes med produkter, som ikke indeholder parfume eller konserveringsmidler, som kan give allergi. (Substitution).
- Overvej, om I kan begrænse medarbejdernes udsættelse for vådt arbejde med tekniske foranstaltninger. Brug fx rengøringsmaskiner eller andre rengøringsredskaber, der begrænser hudkontakten med vand. (Tekniske foranstaltninger).
- Begræns medarbejdernes risiko for hudlidelser ved at begrænse den tid, de er udsat for vådt arbejde. Det kan I fx gøre ved at holde passende pauser, hvis længde og antal afhænger af arbejdsbelastningen og generne. (Organisatoriske foranstaltninger).
- Hvis I ikke kan fjerne udsættelsen på anden måde, skal I stille egnede og effektive handsker til rådighed for medarbejderne. Vælg en handsketype, som passer til den konkrete arbejdsopgave og til varigheden af det våde arbejde. Handskeleverandøren kan hjælpe jer med at træffe det rigtige valg. Vær opmærksom på, at nogle mennesker kan få allergi af visse handsketyper som fx latexhandsker. Brug eventuelt en svedabsorberende inderhandske i forbindelse med længerevarende brug af gummihandsker eller skift handskerne ud undervejs til tørre handsker. Sørg for, at alle medarbejdere er instrueret i at bruge handsker, så de opnår en tilstrækkelig beskyttelse mod hudlidelser. Hold løbende øje med, at medarbejderne følger instruktionen. (Personlige værnemidler).
Vådt arbejde - AT-vejledning 12.1.1
Hud og kemi - AT-vejledning 12.1.2
Kemisk arbejdsmiljø – Temaside
Infektionsrisiko
Der er risiko for at blive smittet med bakterier, når I håndterer fx dyrekroppe, fjerkræ, skaldyr eller fisk. Det skyldes de mikroorganismer, der er på og i dyrene som fx stafylokokker og tarmbakterier.
I kan blive smittet:
- Hvis I har stiksår eller andre sår i huden.
- Hvis I indånder støv og dampe, der indeholder mikroorganismer som bakterier og virus.
- Hvis I får sprøjt eller stænk i munden.
- Hvis I ikke vasker hænderne grundigt – fx inden I spiser frokost – og derfor overfører smitte fra hænderne til munden. Dårlig håndvask kan også give infektioner i øjnene.
Typiske problemer på slagterier:
- Fiske- og svinerosen, som skyldes en bakterie, og som giver rødme, ømhed og hævelse af huden.
- Infektioner i huden, som skyldes arbejde med skaldyr.
- Svamp i neglene, som skyldes kontakt med rester af møg på snavsede dyr. Møg indeholder svampesporer, der kan overføres til neglene, og give sygdomme som Newcastle disease og ornithose (papegøjesyge).
- Salmonella og campylobacter, der stammer fra kyllinger, og som kan give mave-tarminfektioner.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
I kan undgå infektioner ved at sørge for:
- Instruktion og sikre arbejdsrutiner – Sørg for, at alle medarbejdere er instrueret om, hvordan de skal arbejde, så smitterisikoen bliver så lille som muligt.
Husk fx at gøre opmærksom på, at medarbejderne skal fjerne ure, ringe o.l., da de kan samle mikroorganismer. Man skal også undlade at tage sin mobiltelefon med ind i beskidte områder.
Indfør sikre rutiner og procedurer, så I får mindst mulig kontakt med vand, tarme, tarmsafter, fedt og andre stoffer, der irriterer huden og slimhinderne.
Undgå kontakt med syge dyr.
Tilrettelæg arbejdet, så risikoen for at skære sig er så lille som muligt. - Ventilation – Sørg for god ventilation, så I undgår at indånde dampe, vandråber (aerosoler) og støv, der indeholder smittefarlige mikroorganismer som bakterier og virus.
- Hvis I ikke kan undgå, at der dannes støv og aerosoler, skal I indkapsle processerne eller sørge for, at der er god udsugning.
- God hygiejne – Sørg for, at alle vasker hænder omhyggeligt inden spisning og rygning, efter toiletbesøg og ved fyraften. Brug engangshåndklæder.
- Sørg for hygiejnisk og fornuftig omgang med snavset tøj.
- Personlige værnemidler – Brug effektive personlige værnemidler som fx handsker, maske, overtrækstøj og forklæde, hvis problemerne ikke kan løses på anden måde.
Sørg for, at alle medarbejdere ved, hvordan de skal bruge de personlige værnemidler, så de virker efter hensigten.
Husk, at værnemidler er personlige. Sørg for, at de passer den medarbejder, der skal bruge dem, så de beskytter ordentligt. Og sørg for, at de er godt vedligeholdt.
Udsættelse for sundhedsskadelige mikroorganismer i arbejdsmiljøet - AT-vejledning C.0.18
Indeklima
Når I skal vurdere, om indeklima er et problem på jeres arbejdsplads, skal I særligt være opmærksomme på:
- Er temperaturen i lokalerne ubehagelig og trækker det? Temperaturen bør holdes på 20-22 °C ved stillesiddende arbejde og må ikke overstige 25 °C – bortset fra ved varme- eller hedebølger. Ved stillesiddende arbejde og ved let fysisk arbejde bør temperaturen ikke komme under 18 °C.
- Er luften i lokalerne dårlig på grund af dårlig rengøring eller ventilation? Hvis der lugter, og lugten bliver hængende i lokalerne, er luftkvaliteten dårlig. Luftkvaliteten kan også blive dårlig, hvis der er mange mennesker i samme lokale. Tør eller tung luft kan også skyldes dårlig luftkvalitet. Høje temperaturer i lokalerne kan betyde, at I oplever luftkvaliteten som dårlig.
- Betyder dårlig belysning på slagteriet, at I får trætte øjne i løbet af arbejdsdagen? Belysningen skal lyse på det, I arbejder med, så I ikke får unødigt trætte øjne eller kommer til at arbejde i dårlige arbejdsstillinger. Der skal normalt være dagslys i arbejdsrum samt mulighed for, at I kan se ud af vinduer.
- Er der steder med fugt, hvor der kan vokse skimmelsvamp o.l.? I skal være opmærksomme på, om der er fugtskjolder på lofter, vægge, gulve og omkring vandrør, hvor der kan dannes skimmelsvamp og bakterier. Det er et faresignal, hvis der lugter af mug, når et rum har stået lukket et stykke tid.
- Et dårligt indeklima kan irritere øjne, næse og hud. I risikerer også at få hovedpine og kvalme eller at blive svimle. Et dårligt indeklima kan også give koncentrationsbesvær og en unaturlig træthed.
Sådan arbejder I med at løse problemerne
- Varme – Varme kan komme udefra – fx fra sol gennem store ruder eller fra store tag-flader, som er dårligt isoleret. Varme kan også komme inde fra bygningen – fx fra lamper, mennesker og radiatorer. Solafskærmning kan forhindre varmen i at komme ind gennem vinduerne. Skru ned for radiatorerne, inden der bliver for varmt. Husk, at et stort antal lyskilder kan være med til at varme rummet op. I kan også begrænse varmen ved at øge ventilationen.
- Kulde og træk – Kulde kan komme fra vinduer, døre og dårligt isolerede vægge. Hvis kulden kommer gennem væggene, må de isoleres bedre. Kuldenedfald og kulde-stråling kan føles som træk. Utætte døre og vinduer giver ofte trækgener. Træk kan også stamme fra ventilationen. Flyt medarbejderne væk fra store kuldeflader som fx vindues- eller indgangspartier. Hvis vinduerne giver træk, kan I installere energiruder. Hvis dørene åbner direkte til det fri, kan det give fodkulde. Vindfang eller luft-tæppe kan hjælpe på det.
- Rengøring – Tag stilling til, hvor tit der skal gøres rent på arbejdspladsen. Meget inventar og rod i på fx lageret øger støvproblemerne, fordi det gør det vanskeligere at gøre rent. I kan gøre det nemmere at gøre ordentligt rent ved at rydde op og lægge varer på hylder, så der kan gøres rent under dem.
- Ventilation – Sørg for at åbne vinduer og døre, så I kan lufte ud, når det er muligt – fx i pauser. Ventilation gennem vinduer og døre er mest egnet i relativt store rum med få mennesker. I skal installere mekanisk ventilation, hvis I ikke kan forbedre luftkvaliteten tilstrækkeligt ved at lufte ud. Erstatningsluften skal have en passende temperatur, og ventilationen må ikke give træk.
- Belysning – En kombination af almen belysning i rummet – fx i loftet – og belysning, der er rettet mod det, kan arbejder med, er ofte det bedste. Lyset må ikke blænde, give generende reflekser eller generende varme. Der skal normalt være dagslys i arbejds-rum og udsyn til omgivelserne gennem vinduer e.l. Placer arbejdsborde nær vinduer, så I udnytter dagslyset bedst muligt. Lyskilder skal rengøres og vedligeholdes for at fungere efter hensigten.
- Skimmelsvamp og fugt – Hvis I har problemer med fugt, skal det undersøges, hvor den kommer fra, og fugtkilden skal stoppes. Typiske fugtkilder er utætheder i tag eller vægge, men kan også være utætte vand- eller afløbsrør. Dårligt isolerede lofter, vægge eller gulve kan medføre, at fugten i luften kondenserer på overflader. Fugtskader udbedres bl.a. ved at udskifte angrebet træ- og murværk og udtørre rummet. På massivt træ, betonoverflader o.l. kan en rensning være tilstrækkelig.
Indeklima - AT-vejledning A.1.2
Temperatur i arbejdsrum på faste arbejdssteder - AT-vejledning A.1.12
Rengøring og vedligeholdelse - AT-vejledning A.1.4
Farlige stoffer og materialer
Mange af de farlige stoffer og materialer, som I bruger på arbejdspladsen, har en faremærkning på etiketten. I kan bruge faremærkningen til at finde ud af, hvilke farer der er forbundet med produkterne.
På slagterier skal I særligt være opmærksomme på, at:
- Rengørings- og desinfektionsmidler kan indeholde stoffer, som virker irriterende eller ætsende på hud, øjne og luftveje. Andre stoffer i produkterne kan give irritationseksem og allergi, hvis I bruger dem ofte. Stofferne kan optages i kroppen, hvis I indånder dem eller får dem på huden. Rengøringsmidler kan også indeholde organiske opløsningsmidler, som kan give hjerne- og nerveskader og luftvejslidelser.
For virksomheder, der arbejder med farlig kemi er det lovpligtigt at gennemføre en kemisk risikovurdering. Risikovurderingen skal dække den mulige udsættelse for farlig kemi i de arbejdsprocesser, produkterne indgår i.
Guide: Sådan gennemfører I en kemisk risikovurdering
Arbejdstilsynets værktøj til kemisk risikovurdering (rengøring)
Sådan arbejder I med at løse problemerne
Første skridt er, at I – på baggrund af den kemiske risikovurdering – skal vurdere, hvordan I kan undgå at blive udsat for farlige stoffer og materialer. Det er vigtigt, at I vælger foranstaltninger i den rigtige rækkefølge, så forebyggelsen bliver så effektiv som mulig. Det kaldes STOP-princippet – Substitution, Tekniske foranstaltninger, Organisatoriske foranstaltninger og Personlige værnemidler:
- Udskift farlige stoffer og materialer med nogen, der er ufarlige eller mindre farlige. Brug altid det mindst farlige produkt og den mindst farlige arbejdsmetode. (Substitution).
- Brug et lukket anlæg eller få på anden måde arbejdsprocessen indkapslet, hvis det er muligt. Hvis det ikke er muligt, og I ikke kan undgå, at der frigives støv, aerosoler eller dampe til luften, skal I sørge for, at der er effektiv procesudsugning. (Tekniske foranstaltninger).
- Planlæg og tilrettelæg arbejdet, så I undgår eller begrænser udsættelsen for farlige stoffer og materialer – og sørg for, at stofferne ikke spredes. Det kan fx være ved at sørge for grundig rengøring og god hygiejne i forbindelse med håndtering af klude, arbejdsredskaber og personlige værnemidler. (Organisatoriske foranstaltninger).
- Hvis I ikke kan fjerne udsættelsen på anden måde, skal I bruge egnede personlige værnemidler, der beskytter mod de farlige stoffer og materialer, I kan blive udsat for. Hvis I arbejder med handsker, er det vigtigt, at det er den rigtige type handsker, og at I bruger dem rigtigt. Det vil sige, at handskerne skal være hele, rene og tørre indeni, og at I ikke bruger dem længere tid end højst nødvendigt. I kan bruge inderhandsker af bomuld for at undgå at få fugtige hænder i handskerne. Vær opmærksomme på, at desinfektionsmidler og andre kemikalier kan gå igennem handskerne uden, at der er hul i dem. Spørg derfor leverandøren om, hvor lang gennembrudstiden er, så I kan vælge handsker, der passer til arbejdet. Hvis det er nødvendigt at bruge latexhandsker, skal de være uden pudder. (Personlige værnemidler).
Sørg for, at alle medarbejdere er instrueret i, hvordan de bruger de kemiske stoffer og materialer på den rigtige måde, og hvordan de beskytter sig mod udsættelse. Hold løbende øje med, at medarbejderne følger instruktionen.
Arbejdstilsynets værktøj til kemisk risikovurdering (rengøring)